Som en del af det passive sikkerhedssystem spiller bilairbags en meget vigtig rolle i at forbedre passagersikkerheden. Disse forskellige airbags kræver effektive og fleksible behandlingsløsninger.
Laserskæring har været meget anvendt inden forbilinteriørSåsom skæring og mærkning af stoffer såsom biltæpper, bilsæder, bilhynder og solskærme. I dag er denne fleksible og effektive laserbehandlingsteknologi gradvist blevet anvendt til skæreprocessen af airbags.
Delaserskæresystembetydelige fordele sammenlignet med det mekaniske stansesystem. Først og fremmest bruger lasersystemet ikke stanseværktøjer, hvilket ikke kun sparer omkostningerne til selve værktøjet, men heller ikke forårsager forsinkelser i produktionsplanen på grund af fremstilling af stanseværktøjer.
Derudover har det mekaniske stansesystem også mange begrænsninger, som stammer fra dets egenskaber ved bearbejdning gennem kontakt mellem skæreværktøjet og materialet. I modsætning til kontaktbearbejdningsmetoden til mekanisk stanseskæring er laserskæring en berøringsfri bearbejdning og vil ikke forårsage materialedeformation.
Desuden,laserskæring af airbagstofhar den fordel, at udover de hurtige snit smeltes stoffet øjeblikkeligt ved skærekanterne, hvilket forhindrer flosning. Takket være den gode mulighed for automatisering kan komplekse emnegeometrier og forskellige skæreformer også nemt genereres.
Samtidig skæring af flere lag, sammenlignet med skæring i ét lag, giver øgede volumener og reducerede omkostninger.
Airbags er nødvendige for at skære monteringshuller. Alle huller, der er bearbejdet med laser, er rene og fri for snavs og misfarvninger.
Meget høj præcision ved laserskæring.
Automatisk kantforsegling.
Ingen efterbehandling nødvendig.
Laserkilde | CO2 RF-laser |
Laserkraft | 150 watt / 300 watt / 600 watt / 800 watt |
Arbejdsområde (B×L) | 2500 mm × 3500 mm (98,4” × 137,8”) |
Arbejdsbord | Vakuumtransportør arbejdsbord |
Skærehastighed | 0-1.200 mm/s |
Acceleration | 8.000 mm/s2 |